Aandacht voor Ambacht | BS Magazine

Selecteer hier de pagina die u wilt bekijken.

Een tekort aan vakmensen en toch
willen groeien met je bedrijf... hoe doe je dat? We vroegen het Ploeg Schilders!

Hoe groeien
met je bedrijf?
INTERVIEW
M

Wij vroegen Rob Ploeg van Ploeg Schilders naar zijn mening over groei en hoe je dat met een schildersbedrijf bewerkstelligt. Na het behalen van zijn Meesterschilder diploma en de nodige ervaring, nam hij in 2007 het bedrijf van pa John Ploeg over. Van 2 naar 13 mensen in goede én mindere economische tijden.

    "We hebben de naam gewijzigd van 'Rob           en John Ploeg Schildersbedrijf' naar 'Ploeg      Schilders' omdat wij merkten dat de grotere    opdrachtgevers soms toch wat terug- houdend reageerden vanwege de naam."

Een gesprek over groei, vakmensen en uitstraling van het bedrijf met Meesterschilder Rob Ploeg.

W

"Eigenlijk gaat dat vanzelf als je ervoor zorgt dat je mooi werk levert en de mannen goed behandelt en vertrouwen geeft. Joh, die zzp'ers worden dagelijks benaderd om ergens in vaste dienst te komen. Maar ze zijn hier hartstikke tevreden en adviseren juist zélf collega's hier te komen werken. Het heeft in mijn ogen ook geen zin op zoek te gaan op dit moment, dan krijg je 9 van de 10 keer niet wat je wilt. Uitstralen dat je een goed bedrijf bent en dat ook waarmaken, dát helpt."

Hoe breid je je personeelsbestand uit? 

"En dat is ook logisch. We hadden laatst een gesprek met de Rotterdamse Vereniging voor Katholieke Scholen (RKVO) voor het onderhoud van zo'n 65 scholen. Zij bedenken zich dan ook dat Rob en John dat niet met zijn tweeën gaan doen. Kortom, de naam dekte de lading niet meer. In 1977 startte mijn vader het bedrijf met één werknemer, momenteel werken er gemiddeld zo'n 13 man. De helft hiervan is zzp'er, de andere helft is in vaste dienst. Die combinatie is leuk, we behandelen ze ook hetzelfde."

Een oude archieffoto van Ploeg Schilders

"Op zoek gaan naar werknemers heeft nu geen zin, helaas"

INTERVIEW
Hoe groeien
met je bedrijf?

Een tekort aan vakmensen en toch
willen groeien met je bedrijf... hoe doe je dat? 

M

Wij vroegen Rob Ploeg van Ploeg Schilders naar zijn mening over groei en hoe je dat met een schildersbedrijf bewerkstelligt. Na het behalen van zijn Meesterschilder diploma en de nodige ervaring, nam hij in 2007 het bedrijf van pa John Ploeg over. Van 2 naar 13 mensen in goede én mindere economische tijden.

Een gesprek over groei, vakmensen en uitstraling van het bedrijf met Meesterschilder Rob Ploeg.

W

    "     We hebben de naam gewijzigd             van 'Rob en John Ploeg                           Schildersbedrijf' naar 'Ploeg                   Schilders' omdat wij merkten dat         de grotere opdrachtgevers soms toch wat terughoudend reageerden vanwege de naam."

"En dat is ook logisch. We hadden laatst een gesprek met de Rotterdamse Vereniging voor Katholieke Scholen (RKVO) voor het onderhoud van zo'n 65 scholen. Zij bedenken zich dan ook dat Rob en John dat niet met zijn tweeën gaan doen. Kortom, de naam dekte de lading niet meer. In 1977 startte mijn vader het bedrijf met één werknemer, momenteel werken er gemiddeld zo'n 13 man. De helft hiervan is zzp'er, de andere helft is in vaste dienst. Die combinatie is leuk, we behandelen ze ook hetzelfde."

"Op zoek gaan naar werknemers heeft nu geen zin, helaas"

Hoe breid je je personeelsbestand uit? 

"Eigenlijk gaat dat vanzelf als je ervoor zorgt dat je mooi werk levert en de mannen goed behandelt en vertrouwen geeft. Joh, die zzp'ers worden dagelijks benaderd om ergens in vaste dienst te komen. Maar ze zijn hier hartstikke tevreden en adviseren juist zélf collega's hier te komen werken. Het heeft in mijn ogen ook geen zin op zoek te gaan op dit moment, dan krijg je 9 van de 10 keer niet wat je wilt. Uitstralen dat je een goed bedrijf bent en dat ook waarmaken, dát helpt."

Een archieffoto van Ploeg Schilders, met John Ploeg