Aandacht voor Ambacht | BS Magazine

Selecteer hier de pagina die u wilt bekijken.

Ons mooie ambachtsvak bestaat uit veel vakmensen en sommigen beheersen heel verschillende disciplines. Van het verfraaien van monumentenpanden tot en met het restauratiewerk in kerkgebouwen.
In dit magazine behandelen we elke keer een discipline, dit keer:

Decoratie-
en restauratiewerk
DISCIPLINE

   

Na de basis-opleiding Schilderen LTS-t-stroom Alkmaar en de Nationale Schildersschool (nu NIMETO) afdeling Etaleren-Decoreren te hebben doorlopen volgde Restuaratieschilder Janjo de Jong de tweejarige Restauratie-opleiding van Savantis. Na meerdere jaren werkervaring volgde De Jong vervolgens de specialistenopleiding ‘Oude Technieken’ op het NIMETO Utrecht onder leiding van Meesterschilder Jan Berghuis sr uit 's Gravenhage.

   "Die zaterdagen bij NIMETO waren geweldig en               enorm belangrijk om mij te kunnen specialiseren         in het Restauratievak. Als specialist ben je altijd            met verf bezig, je wilt altijd alles weten en bent         geïnteresseerd in nieuwe technieken."

"Kennis heeft alleen
een funtie als je het
kunt uitdragen"

Een gesprek over opzuiveren, kameelhaar, kennis én respect met Restauratieschilder Janjo de Jong.

D

De Jong: “Het feit dat je met verf vrijwel alles kan oplossen en er gewoon alles mee kan, zorgde dat ik (positief) gek werd van verf. Daarom besloot ik er meer over te gaan leren. Het hele aspect van restaureren sprak mij aan.”

De Jong vervolgt met serieuze toon: “Maar er gaat helaas erg veel kennis aan technieken verloren. Restauratie is een uitstervend fenomeen, terwijl kennis alleen een functie heeft als je het uitdraagt. Tijd om die kennis over te dragen krijgt men helaas niet, terwijl starten bij een specialist voor jongeren in mijn ogen essentieel is. Dankzij de overspannen markt, maar ook doordat men direct wil verdienen en er veel te gemakkelijk over denkt. Maar dat geldt niet alleen voor het Restauratievak.

B

Janjo de Jong
geconcentreerd aan het werk

Als ik aan de slag ga met een klus zal ik bijvoorbeeld met synthetisch beginnen, dit vervolgen met watergedragen verf, weer synthetisch gebruiken en later aflakken met wederom synthetische verf. Hierdoor ontstaan totaal geen hechtingsproblemen. Kortom, je moet weten wat verf ‘doet’. Er zijn ook echt talloze schildertechnieken. Daarom kun je gewoon alles met verf. Er zijn in feite alleen oplossingen, er zijn geen problemen. Maar dat kun je niet weten als je je er niet in verdiept en er lichtzinnig mee omgaat.”

“De grote verschillen zijn tijd en geld. Als ik een schouw in Rouge Royal moet marmeren ben ik meerdere dagen bezig. Ik moet immers precies weten wat voor marmer ik moet nabootsen. Het moet natuurgetrouw zijn en je moet je er dus echt in verdiepen. Dat vergt veel meer tijd dan het slechts decoratief opmaken van een schouw, waarbij je het in principe uit ‘de losse pols’ doet.

"Verf is als melk; je hebt magere, halfvolle en volle soorten verf"

Het verschil tussen decoratieschilderwerk
en restauratieschilderwerk

Het handgemaakte 'huisbord' van Janjo de Jong.

Maarten Peerdeman werkt aan een 16e eeuws paneel middels een rond penseel met synthetisch haar

MEER FOTO'S

“Ik zeg altijd: verf is als melk: 
je hebt magere, halfvolle en volle melk."

Ik gebruik alleen romige volle melk, goedkoop is vaak namelijk duurkoop. De gebruikte bestanddelen zijn uitermate belangrijk. Voor specialistische technieken gebruik ik overigens speciale verven. Denk aan glaceerverven voor binnen en veel poeders welke in verf zitten. Als ik glaceerwerk maak, kan ik dit ook gebruiken voor imitatiewerk, waarna ik het verzegel met een synthetische lak.

Voor het vergulden van een kerkhaan bijvoorbeeld gebruik ik alleen 24-karaats bladgoud met (uiteraard) 1 micron dikte. Het vergulden van een gemiddelde kerkhaan kan gemakkelijk zo’n 2-3 duizend euro kosten.


Verf is als melk

Barre Verkerke maakte een geweldige film over zijn restauratiewerk aan en voor een superjacht. De film wordt opvallend genoeg begeleid door zijn zelf geproduceerde muziek. Het restauratiewerk is gebaseerd op het kunstwerk 'The Kiss' van Gustav Klimt.

Ons mooie ambachtsvak bestaat uit veel vakmannen en sommigen beheersen heel verschillende disciplines. Van het verfraaien van monumentenpanden tot en met het restauratiewerk in kerkgebouwen.
In dit magazine behandelen we elke keer een discipline.

Deze keer: Decoratie- en restauratiewerk

Decoratie- en
restauratiewerk
INTERVIEW

                           ie zaterdagen bij NIMETO                                         waren geweldig en enorm                                        belangrijk om mij te kunnen                                 specialiseren in het                                                restauratievak. Als specialist                              ben je altijd met verf bezig, je wilt altijd alles weten en bent geïnteresseerd in nieuwe technieken. 

D

De Jong: “Het feit dat je met verf vrijwel alles kan oplossen en er gewoon alles mee kan, zorgde dat ik (positief) gek werd van verf. Daarom besloot ik er meer over te gaan leren. Het hele aspect van restaureren sprak mij aan.”

De Jong vervolgt met serieuze toon: “Maar er gaat helaas erg veel kennis aan technieken verloren. Restauratie is een uitstervend fenomeen, terwijl kennis alleen een functie heeft als je het uitdraagt. Tijd om die kennis over te dragen krijgt men helaas niet, terwijl starten bij een specialist voor jongeren in mijn ogen essentieel is. Dankzij de overspannen markt, maar ook doordat men direct wil verdienen en er veel te gemakkelijk over denkt. Maar dat geldt niet alleen voor het Restauratievak.

"Kennis heeft alleen
een funtie als je het
kunt uitdragen"

B

Een gesprek over opzuiveren, kameelhaar, kennis en respect met Restauratieschilder Janjo de Jong.

Als ik aan de slag ga met een klus zal ik bijvoorbeeld met synthetisch beginnen, dit vervolgen met watergedragen verf, weer synthetisch gebruiken en later aflakken met wederom synthetische verf. Hierdoor ontstaan totaal geen hechtingsproblemen. Kortom, je moet weten wat verf ‘doet’. Er zijn ook echt talloze schildertechnieken. Daarom kun je gewoon alles met verf. Er zijn in feite alleen oplossingen, er zijn geen problemen. Maar dat kun je niet weten als je je er niet in verdiept en er lichtzinnig mee omgaat.”

Het verschil tussen decoratieschilderwerk
en restauratieschilderwerk

“De grote verschillen zijn tijd en geld. Als ik een schouw in Rouge Royal moet marmeren ben ik meerdere dagen bezig. Ik moet immers precies weten wat voor marmer ik moet nabootsen. Het moet natuurgetrouw zijn en je moet je er dus echt in verdiepen. Dat vergt veel meer tijd dan het slechts decoratief opmaken van een schouw, waarbij je het in principe uit ‘de losse pols’ doet.

Hoe ziet de restauratie
van een ernstig beschadigde
belettering eruit?
Of het vergulden van 
een stenen duif?

Handgemaakt 'huisbord' van Janjo de Jong.

Verf is als melk

“Ik zeg altijd: verf is als melk: 
je hebt magere, halfvolle en volle melk."

Ik gebruik alleen romige volle melk, goedkoop is vaak namelijk duurkoop. De gebruikte bestanddelen zijn uitermate belangrijk. Voor specialistische technieken gebruik ik overigens speciale verven. Denk aan glaceerverven voor binnen en veel poeders welke in verf zitten. Als ik glaceerwerk maak, kan ik dit ook gebruiken voor imitatiewerk, waarna ik het verzegel met een synthetische lak.

Voor het vergulden van een kerkhaan bijvoorbeeld gebruik ik alleen 24-karaats bladgoud met (uiteraard) 1 micron dikte. Het vergulden van een gemiddelde kerkhaan kost makkelijk zo’n 2-3 duizend euro.


Barre Verkerke maakte een geweldige film over zijn restauratiewerk aan en voor een superjacht. De film wordt opvallend genoeg begeleid door zijn zelf geproduceerde muziek. Het restauratiewerk is gebaseerd op het kunstwerk 'The Kiss' van Gustav Klimt.